Zdravá firemní kultura se stává pojmem, který pomyslně dělí firemní prostředí na dva tábory – pro jedny je to symbol kvalitního zaměstnavatele přímo související s udržitelností firmy; pro druhé znamená synonymum rozmazlování už beztak líných zaměstnanců a zbytečné plýtvání penězi, které vyprovokovaly velké korporace v nekalém boji o mladé talenty.
Jak se k tomuto problému má postavit podnikatel a majitel malé či střední firmy, který má omezené zbraně na trhu práce a rozhodně nemůže konkurovat ve výdajích na zaměstnance společnostem jako Google, Apple, Exxon či podobně?
Velmi úspěšně, protože firemní kultura se nedá koupit a nemusí vlastně stát žádné vysoké investice. Mnohé korporace dokonce cíleně usilují o navození rodinného prostředí ve firmě, což malá a střední firma vlastní už ze své podstaty. Svatý grál skutečně nevězí v drahém kancelářském nábytku, luxusních relaxačních prostorách a nekonečných benefitech. Ba naopak – péče o zdravou firemní kulturu vychází zejména z kvalitní komunikace, otevřené atmosféry a zdravého selského rozumu. Měla by vyjadřovat rovnováhu mezi posláním firmy, představami majitelů a ředitelů i požadavky zaměstnanců. Vede k ní zejména empatický přístup, delegování pravomocí i odpovědnosti a zapojení zaměstnanců do některých rozhodovacích procesů i definování cílů, vizí a firemních hodnot. A právě z těchto jednoduchých kroků vznikají ty neoriginálnější firemní tváře a zdravé značky, atraktivní pro mladou generaci Y a Z.
Generaci, která se narodila do období environmentální krize, vyznává jiné hodnoty než jejich rodiče, je ovlivněna prudkým rozvojem technologií a která mnohem kritičtěji hodnotí smysluplnost práce a prosperitu svých zaměstnavatelů. Váží si svobody, požaduje flexibilitu a hledí na společenskou odpovědnost a udržitelnost firmy, které hodlá propůjčit svůj talent. Začnete-li tedy budovat zdravou firemní kulturu, získáte angažované a loajální mladé kolegy a uděláte první zásadní krok na cestě k udržitelné firmě.